But | thought dead-tree media was more accountable to the facts!

By Steve Thorngate
June 19, 2013

David Brooks says some silly stuff, but his June 14 column included a doozy even for
him: "In Corinthians, Jesus tells the crowds..." The text was soon corrected to identify
the letter as First Corinthians and its writer as Paul, though as of today it still has
him telling crowds things. Whatever.

Michael Peppard finds the error ironic:

A group of fact-checkers -- multiple people -- read over this sentence, and not
one of them stopped the error. What that reveals is profound: the staff at the

Times is not as secular as we think they are. They are even more secular than
we think they are.

To not know that Jesus did not speak to people in Greece would be like not

knowing a basic fact about the most important figures of American history. . ..
The group of fact-checkers has embodied the very absence of Judeo-Christian culture bemoaned in
the column itself.

Except that it's not clear that this group of fact-checkers exists. Times columnists
work almost entirely outside the paper's editorial structures and processes. When
Gail Collins was editorial page editor, she told then-ombudsman Daniel Okrent that
the policy for holding columnists accountable to the facts was that they were
"expected to promptly correct" an error in the next column. More recently, Okrent's
successor Margaret Sullivan confirmed that columnists have almost complete free
rein, subject only to basic copyediting and the editorial page editor's rarely utilized
veto pen. This shouldn't surpirse anyone, given that errors, serious or silly, occur in
that space pretty regularly.

In short, it's Brooks's space to do his Brooks thing as he pleases. This might not
mean that a staffer who noticed an error would be impotent to correct it, but it does
mean that there's not exactly a rigorous process for catching errors in the first place.
Perhaps there should be.



https://www.christiancentury.org/contributor/steve-thorngate
http://www.nytimes.com/2013/06/14/opinion/brooks-religion-and-inequality.html?smid=fb-share&_r=0
http://www.commonwealmagazine.org/blog/nyts-ironic-fact-check-error
http://www.nytimes.com/2004/03/28/weekinreview/28bott.html
http://www.nytimes.com/2013/02/24/public-editor/a-mind-of-their-own-and-the-freedom-to-speak-it.html?smid=tw-share
http://www.nytimes.com/2013/02/24/public-editor/a-mind-of-their-own-and-the-freedom-to-speak-it.html?smid=tw-share
http://www.cjr.org/campaign_desk/opeds_and_factchecking_1.php

At any rate, people should keep this in mind when opining about how you can't trust
anything you read on the internet. The paper of record's opinion writers serve up

factual errors as well, and preventing this doesn't seem to be high on the Times's
priority list.



