The rest of the story: Media coverage
of the war in Gaza

by Marda Dunsky in the April 21, 2009 issue

For 23 days in December and January, Israel struck targets throughout the Gaza
Strip by air and then on the ground using tanks; Hamas sent an almost-daily barrage
of mortar shells, unguided rockets and slightly more sophisticated missiles to towns
across a 25-mile range in southern Israel. In the end, approximately 1,300
Palestinians (more than half of them civilians and several hundred Hamas fighters)
and 13 Israelis (three civilians and ten soldiers, four or five of the latter by “friendly
fire”) were dead, and more than 4,000 Palestinians and dozens of Israelis were
wounded. Prospects for renewed progress toward peace were all the more remote.

Media coverage of the war in Gaza was intense, but, not surprisingly, Amer ican and
Arab media covered the same war in significantly different ways.

Coverage by most U.S. media evidenced an even-handed balancing of official and
nonofficial sources. The reporting juxtaposed quotes from Israeli and Hamas political
and military figures (many of the latter, in hiding or in exile, were quoted indirectly
from prepared statements and television broadcasts) as well as from Israeli and
Palestinian civilians.

On the third day of the war, the PBS NewsHour featured back-to-back interviews
with the PLO representative to the UN and the Israeli ambassador to the United
States; NPR’s All Things Con sidered interviewed the spokes person for Israeli prime
minister Ehud Olmert and then an adviser to Hamas senior political leader Ismail
Haniya.

Even with the balancing of sources and details of Israeli and Palestinian casualties, a
significant amount of the narrative about why the conflict had erupted and what its
essence was took on a uniform cast: that Israel was defending its citizens against
Hamas rocket fire. On the second day of the war, NBC’s Meet the Press opened with
a lengthy interview with Israeli foreign minister Tzipi Livni, who said: “Our goal is not
to reoccupy [the] Gaza Strip. . . . But since [the] Gaza Strip is being controlled by


https://www.christiancentury.org/contributor/marda-dunsky
https://www.christiancentury.org/archives/vol126-issue8

Hamas, and since Hamas is using Gaza in order to target us, we need to give an
answer to this.” The broadcast did not provide comment from any Palestinian
source.

The Bush administration’s stance was entirely consistent with this narrative. On the
second day of the war, White House spokesperson Gordon Johndroe blamed Hamas
for the outbreak of the violence and called the rocket attacks “completely

unacceptable. . . . Israel is going to defend its people against terrorists like Hamas.”

Within the first three days of the war, the Los Angeles Times, the Chicago Tribune,
the New York Times and the Washington Post all ran editorials that emphasized
Israel’s right to defend itself and blamed Hamas for breaking the six-month truce
and provoking the war. On the second day of the war, an ABC News reporter told
viewers that Israel’s incursion into Gaza “is all designed to try and finally put an end
to daily rocket attacks against Israeli towns and cities in southern Israel.” The report
quoted the Hamas health minister as saying “We desperately need medical
supplies,” but it offered no Palestinian explanation of the war.

References to the siege imposed on Gaza by Israel in the 18 months before the war
cropped up only sporadically in the coverage. On the second day of the war, a
representative of the UN relief agency in Gaza told a CNN reporter that “your
viewers must realize that for over a year and a half now, there’s been a blockade,
strangulation—if you like—of Gaza.” The same day, NPR reported that Hamas
needed the tunnels targeted by Israel “to try to keep Gaza’s economy from
completely collapsing and for their own smuggling needs. The Israeli army says the
tunnels were primarily used to transport explosives and weapons, and today, they
destroyed many of them.”

In the war’s second week, CNN correspondent Ben Wedeman reported that Israel
withdrew its troops and settlers from Gaza in 2005, “but continued to maintain a
closure of the Gaza Strip—control not only of the borders between Gaza and Israel . .
. but also ultimate say over who could pass over the border between Gaza and
Egypt. Certainly Gaza, once the Israeli army and settlements were pulled out, did
not become free in any sense of the word.”

Overall, however, media reports either ignored or glossed over the connection
between the Hamas rocket fire that preceded the war and the ongoing Israeli
occupation of Gaza, direct or otherwise. On the war’s third day, the Los Angeles
Times reported: “Israel withdrew its troops and settlers from Gaza in 2005. Since



then Hamas and other groups have routinely launched rockets and mortar shells

toward southern Israeli towns. The makeshift projectiles are wildly inaccurate and
rarely cause deaths or serious injuries. But Israelis along the border are forced to
live with the constant fear of attack.”

The coverage also virtually omitted the role of American policy in the state of affairs
in Gaza—never mentioning that in 2007 the United States had backed Fatah fighters
in a failed bid to overthrow Hamas (which came to power via democratic
parliamentary elections in 2006) in Gaza. However on day four of the war, in an
interview with Philip Wilcox, a former U.S. consul general in Jerusalem, NPR’s Melissa
Block asked about Hamas'’s seizure of Gaza and the resulting split in Palestinian
political control of the West Bank and Gaza. Wilcox replied: “It has gravely affected
the life of the Gazans because of a very tough closure and economic boycott
imposed by the Israelis, with the support of the United States and the Quartet. And
the purpose of that was to alienate the Gaza public from Hamas so that they would
support Fatah in the West Bank. That policy has failed, and Hamas has become even
stronger in Gaza during the last two years.”

The Gaza war was the story around the clock on Arab satellite news networks, which
are relatively free of the governmental constraints imposed on Arab print and other
broadcast media.

The dominant but not only voice is that of al-Jazeera, with an estimated 53 percent
of the overall Arab news audience and about 40 million viewers worldwide. Al-
Jazeera readily identifies itself as reporting for an Arab audience from Arab points of
view. With regard to the Gaza war and political coverage of the Palestinians in
general, al-Jazeera has been criticized in some Arab quarters as leaning too
consistently toward Hamas versus Fatah.

Al-Jazeera’s Arabic-language coverage of the Gaza war consisted of three far-ranging
types of reporting: live video reports from its two Palestinian journalists in Gaza (who
were stationed there before the war began), reports from one correspondent in the
West Bank and one inside Israel proper, and live reports from its correspondents
based across the Muslim world. The coverage also featured discussions among Arab
experts and thinkers in Tunis, Cairo, Lebanon, Damascus and Ramallah anchored
from the network’s headquarters in Qatar.

Viewers of this coverage, which is not accessible in the U.S. except via various
modes of Internet transmission (including YouTube), were exposed to three aspects



of the Gaza war that most Americans were not. First, al-Jazeera viewers continually
saw unsanitized images of Palestinian death and destruction rendered by the Israeli
military in Gaza, with the network pulling few punches in broadcasting the graphic
casualties of war.

Second, al-Jazeera viewers saw daily live video coverage of protests of the Gaza war
staged throughout the Muslim world from Morocco to Indonesia (and beyond,
including in Europe and the United States). These protests were reported in varying
detail by American news outlets, but without live images of seas of protesters
demonstrating on four continents.

Third, al-Jazeera viewers could hear a range of Arab expert analysis of the war, much
of which centered on the sharp division between the official silence of U.S.-backed
Arab regimes and the vociferous antiwar protests of citizens in the Arab street.

Notwithstanding its orientation to an Arab audience and Arab points of view and its
references to the Israeli military as “the enemy” and “occupation forces,” al-Jazeera
offered a modicum of balance in covering the Gaza war. It broadcast interviews with
Israeli political figures, including Livni, Benjamin Netan yahu and Shimon Peres (with
simultaneous Arabic translation) as well as with Arabic-speaking representatives of
the Israeli army.

News is sometimes described as a constructed reality that is a product of the
interests of those who report it and those who consume it. Nowhere is that more
evident than in the coverage of the Israel-Palestinian conflict.

Marda Dunsky was in the West Bank and Israel during the first ten days of the Gaza
war.



